PETUA DIGIGIT LIPAN


>Lama-lama sekali pasti kita akn terjumpa dengan binatang-binatang berbisa seperti ular, kala jengking, lipan & binatang lain yg seangkatan dengannya. Kalau duduk di kawasan kampung & rumah pula masih lagi rumah papan… hmm mungkin lebih kerap kot.

>Tapi bagi mereka yg tinggal di bandar jgn lak terlalu ‘confident’. Binatang-binatang bisa seperti lipan nie sebenarnya ada di mana-mana terutama tempat-tempat yg lembap & banyak makanannya seperti dalam bilik air dan bawah almari baju atau katil dan sebagainya.

>Dan, satu lagi tempat yg ramai selalu lupa ialah kadang-kadang lipan atau labah-labah selalu gak menyorok dlm kasut. So, better be careful & selalu bersihkan rak kasut tu juga tau.

>Petua Hilangkan Sakit Digigit Binatang Berbisa

Cara utk menghilangkan rasa sakit yg menyucuk-nyucuk akibat digigit binatang seperti lipan & kala jengking ialah dengan menggunakan tembakau. Ambil sedikit tembakau, kunyah dan perah airnya ke tempat yang kena gigit.

>Kalau tak dapat nak cari tembakau boleh juga digantikan dengan asam jawa. Ambil air perahan biji asam jawa dan sapu ke tempat yang sakit. Lakukan berulang kali dan rasa pedih akibat gigitan tu akhirnya hilang terus. InsyaAllah.

0 Response to "PETUA DIGIGIT LIPAN"

Post a Comment